Jenny Lööv och Mattias Hultström bygger ut sitt hus i Nors Mellbyn i Edsvalla och kommer bra överens med Christian Andersson och hans killar (på Bygg Christian i Värmland AB) FOTO: THERESE HASSELKVIST

”Det är viktigt att kunden känner sig delaktig”

EDSVALLA

Christian Andersson är egen företagare och hantverkare. Han har fem anställda som hjälper honom att bygga, så att han själv även kan ägna sig åt pappersarbete och kundkontakter.
Publicerad: 2012-03-09 12:33

Ute i Nors Mellbyn i Edsvalla håller Bygg Christian i Värmland AB på att bygga ut ett hus. Christian Andersson är ägare av företaget, men han har fem anställda som hjälper honom att hålla produktionen i gång. Just vid det här utbygget är det två stycken som håller till, de andra tre håller på med andra projekt. Själv är Christian gärna med och snickrar, men han får ofta ta de tråkigare uppgifterna och sköter det administrativa jobbet.

– Killarna är duktiga och självgående. Jag litar på att de gör det som vi avtalat. Jag åker runt och kollar på de olika byggena, men kan inte vara med överallt. Måndagar och fredagar är kontorsdagar, vilket innebär pappersarbete och kundmöten. Men det blir gärna kvälls- och helgjobb också, konstaterar han med ett leende.

Växande familj

Kunderna som han har besökt i dag heter Jenny Lööv och Mattias Hultström. De flyttade från en lägenhet i Karlstad till huset i Nors Mellbyn i somras. De har en dotter som heter Emma, 1,5 år och väntar sitt andra barn. Med tanke på den växande familjen valde de att bygga ut huset och flytta upp badrummet och tvättstugan från källaren, få en grovingång, plus två extra rum på övervåningen.

– Det kommer att bli jättebra, säger de båda två.

Jenny och Mattias hittade Christians firma på internet och första kundkontakten hade de i höstas. Christians killar har varit där och byggt i tre veckor nu och förväntas bli klara med allt fram emot maj.

– Vi har haft en bra kontakt med Christian från första början och allt finns skrivet på papper, säger Jenny och Mattias.

Skickade offert

Christian jobbade på ett byggföretag i Grums i tolv år, men valde att starta eget för två år sedan.

– Jag har rätt god erfarenhet och vet hur man bör behandla sina kunder. I det här fallet skickade jag en offert till Jenny och Mattias om vad stomarbetet skulle kosta. De godtog det och vi påbörjade bygget. I dag har vi haft andra mötet där vi diskuterat hur vi ska gå vidare, vad vi ska använda för material och priser. Det är viktigt att kunden känner sig delaktig, säger han.

Viktigt vara tydlig

Solen skiner och alla är glada. Familjen Lööv/Hultström kommer att få ett större hus och Christian och hans killar får lön. Men det kan börja regna och det kan lätt uppstå problem. Hur står man emot dem?

– Det är väldigt viktigt att vara tydlig från början och att hela tiden följa upp. Men skulle det trots allt tillstöta något så skulle jag genast ringa till min kund och lösa det, säger Christian.

Ute i Nors Mellbyn i Edsvalla håller Bygg Christian i Värmland AB på att bygga ut ett hus. Christian Andersson är ägare av företaget, men han har fem anställda som hjälper honom att hålla produktionen i gång. Just vid det här utbygget är det två stycken som håller till, de andra tre håller på med andra projekt. Själv är Christian gärna med och snickrar, men han får ofta ta de tråkigare uppgifterna och sköter det administrativa jobbet.

– Killarna är duktiga och självgående. Jag litar på att de gör det som vi avtalat. Jag åker runt och kollar på de olika byggena, men kan inte vara med överallt. Måndagar och fredagar är kontorsdagar, vilket innebär pappersarbete och kundmöten. Men det blir gärna kvälls- och helgjobb också, konstaterar han med ett leende.

Växande familj

Kunderna som han har besökt i dag heter Jenny Lööv och Mattias Hultström. De flyttade från en lägenhet i Karlstad till huset i Nors Mellbyn i somras. De har en dotter som heter Emma, 1,5 år och väntar sitt andra barn. Med tanke på den växande familjen valde de att bygga ut huset och flytta upp badrummet och tvättstugan från källaren, få en grovingång, plus två extra rum på övervåningen.

– Det kommer att bli jättebra, säger de båda två.

Jenny och Mattias hittade Christians firma på internet och första kundkontakten hade de i höstas. Christians killar har varit där och byggt i tre veckor nu och förväntas bli klara med allt fram emot maj.

– Vi har haft en bra kontakt med Christian från första början och allt finns skrivet på papper, säger Jenny och Mattias.

Skickade offert

Christian jobbade på ett byggföretag i Grums i tolv år, men valde att starta eget för två år sedan.

– Jag har rätt god erfarenhet och vet hur man bör behandla sina kunder. I det här fallet skickade jag en offert till Jenny och Mattias om vad stomarbetet skulle kosta. De godtog det och vi påbörjade bygget. I dag har vi haft andra mötet där vi diskuterat hur vi ska gå vidare, vad vi ska använda för material och priser. Det är viktigt att kunden känner sig delaktig, säger han.

Viktigt vara tydlig

Solen skiner och alla är glada. Familjen Lööv/Hultström kommer att få ett större hus och Christian och hans killar får lön. Men det kan börja regna och det kan lätt uppstå problem. Hur står man emot dem?

– Det är väldigt viktigt att vara tydlig från början och att hela tiden följa upp. Men skulle det trots allt tillstöta något så skulle jag genast ringa till min kund och lösa det, säger Christian.

Louise Alvarsson